In de loop van 2018 ga ik hier 75 tips beschrijven voor een gezonde, ontspannen houding.

Tip 1 Tijd voor jezelf

In tijd van stress zijn mensen geneigd weinig tijd voor zich zelf te maken. Maar je kunt pas goed voor de ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt. Dus ga lekker wandelen, sporten of  in bad. Maak tijd voor je partner, kinderen of vrienden. Zorg dat je in balans blijft.

 

Tip 2 Wat geeft energie?

Maak een lijstje voor jezelf: wat geeft energie en wat kost energie?
Probeer meer tijd vrij te maken voor de energiebrengers. En bedenk met welke energievreters je kunt stoppen. Soms hebben we ons laten strikken voor een werkgroep, activiteit bijeenkomst, terwijl het als ene belasting voelt. Is het echt niet mogelijk om daarmee te stoppen? Je zal merken dat er iets van je afvalt, als je die stap durft te zetten.

 

Tip 3 Zeg Nee

Zeg “NEE”of “daar moet ik over nadenken”.Als je eerst NEE zegt, er vervolgens over nadenkt om daarna alsnog JA te zeggen, dan maak je andere mensen alsnog blij. Zeg je eerst JA,om vervolgens na veel wikken en wegen toch NEE te zeggen, dan zijn mensen teleurgesteld.

Tip 4 SIM and DIM

SIM staat voor Safety in Me, de dingen waar je je fijn en goed bij voelt.
DIM voor Danger in Me. de dingen die je veel weerstand en energie kosten.
DIMs en SIMs horen in evenwicht te zijn.
Stel je voor dat ze op een weegschaal liggen en de kant van de DIMs staat lager, dan is vaak de eerste reactie om de DIMs te proberen te verminderen. Maar om in balans te komen is het net zo goed mogelijk om je SIMs te vermeerderen. Dus richt je aandacht op wat goed gaat. Dat is  makkelijker en leuker bovendien.

Tip 5 Ontspanningsoefeningen

Leuke dingen doen en positief tegen het leven aan kijken zijn goede manieren omspanning te verminderen. Maar nog efficiënter is het om leuke activiteiten aan te vullen met ontspanningsoefeningen. Voor ontspanningsoefeningen hoef je de deur niet uit; je kan ze gewoon lekker thuis doen. Wil je leren ontspannen, maak dan een afspraak op 013-5347788 .

Tip 6 Omdenken

Is er een probleem?

  1. Zo ja →
    1. kan je er iets aan veranderen?→zo ja: doe dat dan
    2. kan je er iets aan veranderen?→zo nee: maak je geen zorgen
  1. Zo nee → maak je geen zorgen